Syndrom unavených žen II. díl

Syndromem vyčerpání jsme si prošla snad již každá. 

Extrémní únava může mít mnoho příčin. Některé z nich jsem zmínila v minulém článku. Ale dnes se chci podívat ještě na další zákeřné skryté příčiny. 

Vyčerpání je ideálním odrazovým můstkem k syndromu vyhoření. 

Prevence hraje velmi významnou roli. Proto je mým cílem, naučit Tě, jak počáteční příznaky zavčas rozpoznat a jak o sebe laskavě pečovat. 

Vařená žába

Slyšela jsi už někdy o syndromu vařené žáby? Že ne? Když hodíš žábu do vroucí vody, tak okamžitě vyskočí. Avšak v případě, kdy ji vložíš do vody studené a budeš zahřívat postupně, žába si ani nevšimne, že se brzy uvaří. To, co bývá právě tolik zrádné, je zcela nenápadný a plíživý začátek.

Stejně jako žába v hrnci i Ty si po malých dávkách zvykáš na zátěž. Časem to přijmeš natolik, že nebudeš umět vyhodnotit, zda je to teď ještě v pořádku či nikoliv. O tom, jaký byl Tvůj život předtím, ztratíš ponětí a nebudeš mít srovnání. Na chvíli se zkus na svůj život podívat z odstupu – jsi spokojená a máš čas i na sebe anebo si jen horko těžko vybavuješ, kdy jsi naposledy prožila opravdu hezkou chvíli a odpočinek? 

Vyčerpání jako odznak cti

Často chceme být dokonalé a to samozřejmě ve všech rolích. Chceme být produktivní, zvládnout toho co nejvíce, pečovat o všechny. Přece chceme pomáhat a být užitečné. Často tak na sebe nakládáme spoustu i nezbytně nutných povinností. Odjet pryč a dobít baterky si nemůžeš dovolit, protože Tě doma čeká ještě halda práce? Počítej s tím, že se Tvoje tělo brzy ozve a zastaví Tě radikálním způsobem. Fungování na bázi dluhu a dlouhodobé nerespektování potřeb svého těla, Tě doženou dříve či později. Je mnohem lepší tomu předcházet. Zvolnit a nenosit vyčerpání a věčné nestíhání jako odznak cti a naší dokonalosti. 

Nánosy sněhové koule

Určitě už jsi někdy stavěla sněhuláka, viď? Takže si jistě vybavíš, jak se chová ta malá kulička sněhu, kterou válíš po zemi. Nalepí na sebe vše, co jí vkročí do cesty.

Z malé kuličky se časem stane koule tak obrovská, že už ji nebude možné unést. 

Stačí pak sebemenší spád a koule se začne řítit nekontrolovatelnou rychlostí dolů.

Cestou se roztříští a na konci z ní zbydou už jen malé kousky. Asi správně tušíš, kam tím mířím. Pokud zavčas nepřestaneš s nabíráním nových povinností, pomyslně se blížíš k něčemu podobnému. Co můžeš předelegovat? Co zvládnou za své povinnosti už Tvé děti? Může se ještě někdo více zapojit? Můžeš něco nedělat vůbec? 

Odkoukaný vzorec z rodiny 

Dalším důvodem Tvého vyčerpání může být jednoduše zakódovaný program, který si neseš z dětství. Tatínek či maminka obětovali hromadu času proto, aby měli dostatek peněz. Z toho si do dospělosti odnášíš vzorec: “Abych dosáhla hojnosti, musím velmi tvrdě pracovat a teprve po zabezpečení rodiny, si mohu dovolit odpočinek”. Upřednostňujeme potřeby ostatních před těmi svými. Když jdou věci až moc hladce, míváme pocit, že si to nezasloužíme. Milé ženy, s tímto je třeba pracovat. V kurzu “Alchymie ženy” se podobných témat dotýkáme velmi často. Pokud chceš začít sama, je důležité si zvědomovat tyto stereotypy, které Ti v konkrétních situacích vyskakují. A pak je zkusit nahradit novými. Zdravými a funkčními. 

Sociální stres – fenomén dnešní doby

Fenoménem ovládající 21. století se staly sociální sítě. I několik hodin denně dokážeme strávit sledováním úžasných lidí, věcí a reklam na štěstí. Čerpáme nepřeberné množství informací.

Často srovnáváme vlastní životy s virtuální realitou a důsledky jsou dočista fatální. 

Jediný člověk, s kterým by ses měla srovnávat, můžeš být jen Ty sama – Tvá starší verze a novější. 

Vybírej si, koho a co budeš sledovat.  

Nedostatek sebelásky

Často zmiňované téma, přesto ho však stále zapomínáme uplatňovat. Byť se to nemile poslouchá, Tvoje únava často pramení z nedostatku sebelásky. Mít se ráda, znamená, nedovolit si sebe samu do podobného stavu uvést. Ty jediná neseš zodpovědnost za své pocity a můžeš to vždy měnit. Ne, změny se nestanou ze dne na den. Ale postupnými kroky se můžeš po roce ohlédnout a s nadšením zjistit, jak si úplně někde jinde a mnohem více spokojenější, než když jsi na cestu sebelásky vyrazila.  Malinkaté cvičení, které můžeš začít teď hned dělat – několikrát během dne se zastav a věnuj si pár vědomých, hlubokých nádechů. Zeptej se sama sebe:

  • Jak Ti dnes je ?
  • Co teď zrovna potřebuješ?
  • Cítíš někde napětí?
  • Máš potřebu se protáhnout nebo třeba někoho obejmout?

Udělej to! Tohle jednoduché, ale účinné cvičení, Ti pomůže, zůstat lépe v kontaktu se svým tělem a vyslyšet jeho prosby.

Nech do svého života proudit nové zdroje energie a začni opět zářit jako hvězda. Já ji v Tobě vidím. I ve chvílích, kdy jsi strhaná a nemáš chuť ani si pustit písničku, natož otevřít knížku. Chápu Tě. A mohu Ti ukázat, jak krok za krokem můžeš z únavy, vyčerpání, nespokojenosti jít do harmonického a energie proudícího života. Alchymie ženy tudy

Přední mentorka žen zaměřená na ženskou sexualitu, sebelásku a seberozvoj. Studuje koučování na Institutu integrované sexuality v Americe. Založila projekt Alchymie ženy, kde během tří let prošlo kurzy již přes 35 tisíc žen. Napsala knihu Deník mámy a dcery a sama má dvě dospívající dcerky. Se svým manželem oslaví již 20 výročí od svatby a je jí velkou podporou nejen na podnikatelské cestě. Pořádá workshopy, konference, retreaty v zahraničí a online kongresy i kurzy, které pomáhají otvírat oči a milovat život.

eBook ZDARMA: 8 kroků k sebelásce

Toužíte mít ve svém životě více radosti a potěšení?

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.