Syndrom unavených žen

  • Neustálý kolotoč kolem domácnosti a dětí.
  • Začarovaný kruh při dělání kariéry.
  • Touha po dokonalosti.
  • Velký tlak na to, co všechno je potřeba stihnout.

Cítíš, že už nemůžeš, že už to trvá příliš dlouho. Docházejí Ti síly a přichází hluboké vyčerpání. Jak z toho ven? Jak poznat, že se to děje právě Tobě? A jak to malými krůčky změnit? Právě o tom bude tento článek.

  • Nic mě nebaví, do ničeho se mi nechce.
  • Nechce se mi ani ráno vstát z postele.
  • Nemám chuť se líbat ani objímat s partnerem.
  • Nemám chuť na sex ani na sebepotěšení. Unavuje mě to.
  • Často pasivně odpočívám, projíždím Facebook a sociální sítě. Cítím, že to není to pravé, ale na nic víc nemám energii.
  • Nemám žádné plány, žádné vize. Nic, kam bych mohla směřovat. Neproudí ve mně kreativita.
  • Unavuje mě potkávat se s přáteli. Odháním od sebe i ty nejbližší. Chci mít klid.
  • Řeším jenom čistě existenční záležitosti. Co budu jíst, co budou jíst děti. Na nic víc nemám energii.

Pokud ses v jednom nebo ve více těchto tvrzeních našla, ber to jako znamení, že syndrom unavených žen je i Tvoje téma. A pojď s tím rovnou něco udělat. Připravili jsme pro Tebe 10 tipů, jak se ze stavu únavy a vyčerpání postupnými krůčky dostat ven. Vyber si 1 až 3 tipy, které s Tebou zarezonují a pojď rovnou do praxe. Pojď se otevřít změně.

1. Odhoď mód hodné holčičky a probuď v sobě divokou ženu

Zkoumej svoji divokou přirozenost. Co kdyby sis pustila nějakou divokou písničku a pořádně si zaječela a zadupala? Zahraj si na divokou šelmu. Představ si, jak číháš na svou kořist, jak utíkáš před nebezpečím. Jak zuříš, když Ti někdo zasáhne do Tvého teritoria. Tuhle hru můžeš hrát i s dětmi. Uvidíš, že budou nadšené. Se svojí divokou esencí se můžeš spojit také ve vizualizaci nebo se na svoji divokost ladit v přírodě. Už ses někdy vydala potmě do lesa?

2. Vyživ svoje tělo

Když jsme unavené, často neřešíme, to, co jíme. Nebo dokonce nejíme vůbec, protože nemáme na jídlo chuť ani vůli si něco pro sebe připravit. Možná nás pak přepadne záchvat hladu nebo chuti na sladké. Tím ale našemu tělu moc nepomůžeme. Dopřej svému tělu raději kvalitní vyváženou stravu, doplň vitamíny a minerály. Nezapomeň také hodně pít. A pozoruj, jak Tvoje energie začne stoupat, když své tělo vyživíš a dosytíš.

3. Vrať do svého života pohyb

Pasivním odpočinkem naši stagnující energii neprobudíme. Potřebujeme své tělo rozhýbat. Protože tam, kde je pohyb, tam je i energie. Co kdybys zkusila třeba tanec? Ten je pro nás ženy tolik přirozený. Zkus zařadit během dne 3 až 4 písničky, zatanči si a pozoruj, co se děje ve Tvém těle. Jak se Tvoje energie nádherně rozproudí. Jakýkoliv aktivní pohyb totiž přirozeně generuje další energii. Zatančit si zvládneš i se třemi dětmi i v náročném dni. Pokud se opravdu chceš dostat ze stavu vyčerpání, není čas na výmluvy. Tanči tak, jako by se nikdo nedíval. Kašli na to, že máš pocit, že to neumíš, nebo, že je to trapné. Uvolni se a nech své tělo, ať se samo začne pohybovat v rytmu hudby.

4. Vyzkoušej opičí dech

Hodně účinná technika, která Ti přitom zabere jenom 1 až 2 minuty. Spočívá v tom, že postupně roztřeseš své tělo. Nejprve končetiny, postupně celé tělo, včetně tváře. Zavři si při tom oči a své pohyby neustále zrychluj. Intenzivně a nahlas dýchej. Můžeš u toho i vydávat jakékoliv zvuky. Z Tvého těla přitom odchází veškeré napětí a všechno, co už nepotřebuješ. Nakonec začni postupně zpomalovat své pohyby, až se úplně zastavíš, zůstaň stát pevně nohama na zemi. Nechej vše doznít a pozoruj, co se děje ve Tvém těle.

5. Přijmi to, co se Ti právě teď děje

Prvním krokem k posunu vpřed je přijetí situace, ve které se nacházíme. Zastav se a přestaň s tím bojovat, přestaň se za to odsuzovat. Přestaň se snažit to překonat tím, že na sebe budeš ještě více tlačit. Už neschovávej své emoce a přiznej si, jak se doopravdy cítíš. Buď k sobě laskavá a začni hledat maličkosti, které Tě po malých krůčcích budou posouvat vpřed. Ale pozor, nenech se zmást. Přijetí neznamená nezájem. Neznamená to, že se nebudeš snažit své vyčerpání řešit.

6. Kašli na dokonalost

My ženy se často snažíme toho tolik zvládnout. Míváme obrovské ambice. Neumíme říkat ne. Valí se toho na nás moc a my ten rozjetý vlak neumíme včas zastavit. Nějakou dobu se to všechno dá zvládat, ale pak nám najednou dojdou síly a už to nejde. Co kdyby ses teď na svůj život podívala z nadhledu? Přehodnoť, jestli je opravdu nutné, abys stíhala toto všechno, co sis naplánovala. Podívej se, jestli Ti vyhovuje to, jak to máš v životě nastaveno. Co můžeš změnit, aby ses cítila lépe? Protože Ty jsi tvůrkyní svého života. Ty se můžeš rozhodnout a udělat si to po svém. V některých oblastech přidat a v jiných zase ubrat. Třeba méně pracovat a trávit více času s rodinou. Otevři se novým možnostem a dovol si také říkat si o pomoc. To je totiž obrovsky důležité.

7. Obklop se podpůrným prostředím

Sdílej svá trápení i své radosti se svými blízkými. S kamarádkami a ženami ve Tvém okolí. Podpůrné prostředí Tě podpoří, když se začneš snažit dělat v svém životě změny. Bude tady, když budeš mít chuť to vzdát. Přijme Tě takovou, jaká doopravdy jsi. Nechá Tě spočinout, pomůže Ti postavit se do své vlastní síly. Možná máš pocit, že takové prostředí ve skutečnosti kolem sebe vůbec nemáš. Ale věř tomu, že když se mu otevřeš, ono se pro Tebe začne samo tvořit. Dovol si uvěřit, že si to zasloužíš, že nemusíš být na všechno sama, že si můžeš dovolit být autentická. Podpůrné prostředí pro Tebe a láskou tvoříme v kurzu Alchymie ženy. Najdeš tam bezpečný prostor pro jakékoliv sdílení. Každá žena tam má své místo. Ať už je jakákoliv, najde tam podporu v každé situaci. Najde tam odvahu být sama sebou. I Ty jsi srdečně zvána do tohoto kruhu. Alchymie ženy právě teď otevírá své brány.

8. Najdi si svou minivášeň

Stačí něco malého, co Ti bude dělat radost, a zároveň Tě to nezahltí. Vzpomeň si třeba na něco, co jsi ráda dělávala dříve, když jsi ještě mívala hodně času. Vášeň je něco, co Tě povzbudí, namotivuje, nadchne a vykouzlí Ti úsměv na tváři. Může to být cokoliv, jakákoliv tvořivá činnost, do které se ponoříš a budeš u ní ztrácet pojem o čase. Začni se své vášni věnovat právě teď, neodkládej to na až, pak, někdy.

9. Uvědom si, že každá krize má svůj význam

Minimálně to, že už nedopustíš, aby Tvé vyčerpání příště zašlo tak daleko. Naučíš se, že není dobré přehlížet první náznaky únavy. Pochopíš, že když začneš cítit první známky vyčerpání, můžeš včas zatáhnout za záchrannou brzdu. Můžeš dosytit své tělo a vyzkoušet různé techniky, které ti vrátí potřebnou energii. Uč se proto naslouchat svému tělu, být s ním v kontaktu a pozorovat signály, které Ti dává. Signály, že se blíží krize. A hlavně už je nepřehlížej.

10. Postav se do role tvůrkyně

Uvědom si, že se nemusíš rochnit v roli oběti. Můžeš z ní kdykoliv vykročit. Záleží jen na Tvém rozhodnutí. My ženy jsme tvořivé bytosti. Pojď si i Ty začít tvořit svůj život. Otevři své obzory a nech do svého života proudit nové netušené možnosti. Otevři se zázrakům a přijmi pozvání do kurzu Alchymie ženy. Protože tam se zázraky doopravdy dějí.

Jsem vděčná maminka dvou dospívajících dcer a spokojená manželka a partnerka. Ráda objevuji nová témata, zkoumám, zkouším a hraji si. Inspiruje mě dětská spontánnost a otevřenost. Miluji dobrodružství, svobodu, dobrou kávu, saunování, kytovce a léčivé ženské sdílení. Jsem tvůrkyní projektu Alchymie ženy, pořádám pobyty pro mámy a dcery, retreaty v zahraničí a online kongresy i kurzy, které pomáhají otvírat oči a milovat život.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.