Sebemrskač v nás a 6 klíčů k jeho ovládnutí

Pocházím z pracovního prostředí obchodního a firemního světa, který ovládali muži a kde se úspěch měřil v číslech a růstových křivkách. 

Po narození mé dcery se vše změnilo a já musela změnit prostředí a přístup k práci. 

V období mé mateřské jsem byla abstinující sebemrskač. Abstinující proto, že i jen slova jako byznys, firma a jakákoliv další slova příbuzná s tlakem na výkon, ve mě vzbuzovala stres. 

Momentálně se mateřská pomalu končí a já se cítím tak nějak víc “vyváženě” a chci přizvat sebemrskače ke spolupráci, protože ho najednou vnímám i jako skvělý motor, když se správně používá. 

Co je sebemrskač?

Pro mě je to vnitřní hlas. Hlídá naše výkony, občas nešetří kritikou, srovnává nás, nenechá nás chvilku na pokoji, někdy na nás i zařve. A tento hlas se stává sebemrskačem v nás, když ho necháme nabýt na síle, dáváme mu pozornost a on přeroste v monstrum. 

Dala jsem dohromady 6 klíčů k ovládnutí sebemrskače ve vás:

  • Pravidelná sebereflexe. Pomůže vám zhodnotit situaci dřív, než to udělá “on”. Jednou týdně se zastavte a ptejte se sama sebe – směřuju svými aktivitami tam, kam potřebuji? Čeho potřebuji dělat méně nebo více? Jaký mám pocit z celého týdne? Na jaké překážky uvnitř sebe jsem narazila? 
  • Snížení laťky očekávání. Od situací, ostatních a hlavně sebe. Přijměte sebe jako obyčejnou. Buďte uvnitř smířená s tím nejhorším ale očekávejte to nejlepší. 
  • Umět přepínat. Když už něco děláte, snažte se dělat jen tu věc. Multitasking posiluje sebemrskače a spouští v nás vniřní neklid. Důležité je brát kvalitní odpočinek jako součást produktivity. 
  • Mít a chtít toho méně. Minimalismus v různých životních oblastech je lék a krásně vyvažuje nenasytu, který nemá pořád dost. 
  • Dělat to hlavně pro sebe. Nenechte se strhnout externími stimuly nad vnitřními stimuly. (co chci dělat, když se nikdo nedívá? dělám to skutečně pro sebe? nedělám to jen proto, že to tak dělají ostatní?) 
  • Mluvit s ním, přijměte ho jako součást sebe. Udělejte se z toho hlasu partnera, zjistěte na jaké stimuly reaguje a navažte s ním win-win spolupráci. 

Držím nám palce!

Jsem Jitka a posledních 11 let jsem strávila strávila na obchodních a výkonných pozicích, kde jsem usilovně pracovala na tom, abych někým byla, něco hmatatelného vytvořila a byly za mnou vidět výsledky, které měly být důkazem mé hodnoty. Asi chápete, jaké pro mé bylo překvapení, když jsem zjistila, že na ničem z toho v životě až tak nezáleží a abych se mohla o svou sebehodnotu opravdu opřít, budu si ji muset postavit zevnitř. Uff :) A tak jsem prodla firmu a po měsících plácání na mělčině jsem objevila kouzelný vzoreček Ikigai a začala celé téma studovat do hloubky. Tak začala moje cesta, která pokračuje skrz workshopy, vytvoření vlastní metodiky Ikigai USP, induviduální prací s klienty, cestou do Japonska, lektorováním v online kurzu a dalšími aktivitami.
Komentáře
  1. Poděkování napsal:

    Milá Jitko, chci vám moc a moc poděkovat. Váš návod mi velmi pomohl. „Sebemrskač“ mne už téměř ovládl. Dělala jsem vše špatně.
    Sepsala jsem si vše. Ujasnila si, co chci a jak na to. Když se „Sebemrskač“ objeví, tak si přečtu, co jsem sepsala. Jsem teď vyrovnaná a spokojená a nedělám už takové chyby.
    Pavlína

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.