Organizace času a plánování činností s dětmi

Také se někdy zamýšlíš nad tím, jak lépe využít čas každého dne, abys stihla všechno, co chceš a potřebuješ? Co můžeš udělat jinak, abys měla čas na svého partnera, pohrát si s dětmi, popovídat si s nimi, ale věnovat se i sobě a svým potřebám a zájmům? Plánování a organizace času je v určité míře součástí každé rodiny. Některé z nás mají k plánování přirozeně blíž, jiné se to musí vědomě učit. Pokud tě toto téma zajímá, v tomto článku je pro tebe připraveno několik užitečných a praktických tipů, jak si lépe organizovat rodinný čas, tak, aby se všem dostalo péče a pozornosti, kolik je potřeba.

Známá a mezi maminkami často používaná věta „Nevím, co jsem vlastně dělala, když jsem neměla děti“ hodně vypovídá o tom, jak moc se náš život změní, jakmile se počet členů v domácnosti zvýší na tři a více. Čas se stane nedostatkovým zbožím, jak ve dne, tak v noci. Jako by se ručičky u hodin náhle začaly otáčet rychleji a místo nekonečného odpoledne na kafíčkách s kamarádkami nebo při čtení knížek, už známe jen kolotoč různých povinností všech členů rodiny. Aby nám v tom všem bylo dobře a cítily jsme, že čas slouží nám, a ne my jemu, je dobré se občas zastavit a vědomě s časem pracovat.

Nejprve budeš potřebovat několik papírů, tužku a barvičky.

Plánování dalšího dne můžeš včlenit do své rutiny ráno při snídani, nebo naopak večer předem. Na papír velikosti A4 si napiš všechny věci, které chceš ten den stihnout. Pak si vezmi 3 pastelky nebo fixy – může to být červená, modrá a zelená, anebo jakákoliv trojice barev, která ti bude ladit k tomu, abys jimi zakroužkovala své činnosti podle priority. Červená může být nejvyšší priorita, modrá střední a zelená nejnižší priorita. K jednotlivým úkolům je dobré si napsat i časovou náročnost, například: „cvičení, 20 minut“ – modrá barva. Na první pohled jasný systém ti pomůže se rychle zorientovat v tom, co je nutné, a co méně. Některé dny stihneš třeba jen červené „bublinky“, jiný třeba všechny. A budeš v tom mít přehled.

Další velký papír se ti bude hodit při plánování víkendu nebo prázdnin, a zvlášť tehdy, pokud už můžeš a chceš do plánování zapojit i děti. Když si sednete společně ke stolu a vytvoříte barevnou myšlenkovou mapu, kam každý zaznamená, co by chtěl prožít, a pak se to společně pokusíte spojit do funkčního časového plánu, bude to společná aktivita, kterou oceníte všichni. Dospělí budou spokojení, že nemusí všechno vymýšlet sami, a děti se budou cítit viděné, slyšené a důležité. Navíc se jim tak do života dostane organizace času nevtíravým a hravým způsobem.

Jak je známo, dětem, a zvláště malým dětem, dělá určitá rutina a opakování velmi dobře, lépe se pak orientují v čase a mají větší pocit jistoty. Můžeme tomu jít naproti, když jejich den zarámujeme stále se opakujícími událostmi, jako je usínání ve stále stejnou večerní dobu, nebo čas odpočinku po obědě. Předškolním dětem můžeme k lepší orientaci v čase pomoci také tím, že je včas upozorníme, že nějakou činnost mají zanedlouho ukončit – když to takto budeme dělat pokaždé, zvyknou si na to a budou s tím počítat. Tuto metodu lze použít třeba na dětském hřišti, kde jsou děti ponořené do hry a těžko se z ní vytrhávají. Můžeš dítěti říct, že za čtvrt hodiny budete odcházet, pak mu to připomenout ještě tři minuty před koncem této doby. Dítě na to bude připravené a bude mít dostatek času dohrát si, s čím potřebuje. Také otázka „Co si potřebuješ dodělat?“ může nasměrovat k dohodě, že si dítě třeba dostaví tři bábovičky a jde se domů.

Praktickým pomocníkem může být budík.  Máš-li s dětmi půl hodinu na hraní denně, nastav na budíku 15 minut pro každého a dej jim možnost si zvolit, jakou hrou chtějí společný čas vyplnit. Uvidíš, jak efektivní a naplněná tato půlhodina bude. Omezený čas způsobí, že tomu budou obě strany věnovat plnou pozornost. Budík se může skvěle uplatnit i při stanovení času stráveného u počítače, tabletu nebo mobilu (pokud se nejedná o online studium).  

Je velmi dobrou praxí, když si jako rodina, čas od času, dopřejete retrospektivu, určitou reflexi toho, čím vším vyplňujeme čas a jestli nám tento způsob ještě vyhovuje, nebo bychom něco mohli zorganizovat lépe nebo jinak. Dost často se stává, že naše děti chodí na mnoho zájmových kroužků, na které je ale někdo musí dovézt a přivézt zpět, a to spolkne mnoho času nejen dětem, ale i rodičům. Potřebujeme opravdu tolik kroužků, nebo je volíme ze setrvačnosti, ze zvyku, protože i ostatní děti na ně chodí, protože to tak dělají jiní? Nebo proto, že jsme si to někdy v minulosti naplánovali a už se nad tím vůbec nezamýšlíme? Vyhovuje nám to takto, nebo na to vynakládáme zbytečně mnoho energie, která by se dala využít jinak?

Přistupujme k času vědomě a dopřejme si pravidelná zastavení se a zamyšlení nad tím, které zvyklosti a zajeté vzorce ještě pomáhají, a které už nám neslouží. Zaveďme si do každodenního života takové praxe, díky kterým náš time-management zažije fenomenální zlepšení. Prospěje to doma úplně všem!

Více se dozvíš v tipech od Lenky Kolářové.

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video
Přední mentorka žen zaměřená na ženskou sexualitu, sebelásku a seberozvoj. Studuje koučování na Institutu integrované sexuality v Americe. Založila projekt Alchymie ženy, kde během tří let prošlo kurzy již přes 35 tisíc žen. Napsala knihu Deník mámy a dcery a sama má dvě dospívající dcerky. Se svým manželem oslaví již 20 výročí od svatby a je jí velkou podporou nejen na podnikatelské cestě. Pořádá workshopy, konference, retreaty v zahraničí a online kongresy i kurzy, které pomáhají otvírat oči a milovat život.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.